Loop: multinationals starten een zero waste online verpakkingsvrije supermarkt!

16:47


Een beetje gek keken we wel op toen we een RVS-beker Häagen-Dazs-ijs zagen op social media. Maar we waren natuurlijk ook al snel geïntigreerd. Na een beetje research en navraag bij Loop bleken onze verwachtingen te kloppen: multinationals zijn hard bezig met een online verpakkingsvrije supermarkt, waarbij zero waste producten van grote merken in een hervulbare of recyclebare verpakking bij je worden thuisbezorgd. Het enige wat wij dachten? This. Is. Huge!

Bea Johnson, de grondlegger van de zero waste lifestyle, heeft vast een gat in de lucht gesprongen. Ook op haar Instagram was ze dolenthousiast over Loop, het nieuwe initiatief dat bij de World Economic Forum werd aangekondigd. En terecht. Want waar zij (en wij natuurlijk ook met zijn allen) jarenlang voor aan het strijden zijn lijkt nu toch echt weer een stapje dichterbij: zero waste mainstream maken.


Zo werkt Loop: de verpakkingsvrije supermarkt

Het principe van Loop is simpel: 
  • Shop: Via de website, loopstore.com of via de website van Loop's partner retailers (o.a. Carrefour en Tesco) kun je online je boodschappen doen. Je kunt kiezen uit bekende en bestaande merken, maar dan in een herbruikbare of recyclebare verpakking.
  • Receive: Loop ontwikkelde een speciale boodschappentas waar alle producten op een veilige manier in kunnen worden vervoerd. Deze 'Loop Totes' moeten kartonnen dozen en single use verzendmaterialen vervangen. De tas wordt door de bezorger (UPS is partner van de coalitie) thuisbezorgd. 
  • Enjoy: Jij kunt genieten van je ijs/scheermes/shampoo/luiers/chocola etc. etc. en de herbruikbare verpakkingen gebruiken. 
  • We pick-up: Wanneer je als consument klaar bent met het product stop je de lege verpakking weer terug in je Loop Tote. Loop komt het vervolgens weer ophalen bij jou thuis. 
  • We clean: Volgens Loop heeft de coalitie, in samenwerking met partner TerraCycle, een supergeavanceerde schoonmaaktechnologie gemaakt. In praktijk zal dit waarschijnlijk een combinatie van het schoonmaken van producten en het (chemisch) recyclen van producten zijn, maar dat is nu nog niet openbaar gemaakt. 
  • We refill, recycle or reuse: Loop hervult je producten en brengt vervolgens de gevulde verpakkingen weer bij jou thuis in de Loop Tote. Voor producten die geen hervulbare verpakking hebben, zoals wegwerpluiers, doekjes, scheermessen of borstels (gelukkig zijn hier allemaal zero waste alternatieven voor dus hoef je deze nooit te bestellen, maar dat terzijde) wordt een selectie gemaakt. Deze producten worden vervolgens gerecycled (maar nogmaals, refuse!). 


Lancering en testen in Frankrijk en Amerika

De verpakkingsvrije supermarkt wordt in het voorjaar getest in Frankrijk en Noordoost Amerika. Er is nog niet bekend wanneer we ook in Nederland gebruik kunnen maken van de service. Natuurlijk rijst ook meteen de vraag of dit niet een (briljante) greenwashingcampagne is: een manier om de aandacht van slechtere praktijken en vervuiling door de multinationals te verbloemen. De media pikte het namelijk meteen op en sprak vooral positief over deze coalitie. Ook wij vinden het soms lastig om dit soort initiatieven direct te omarmen. Toch kunnen we wel concluderen dat het laat zien dat niemand, maar dan ook echt níémand, meer om zero waste heen kan. Ik bedoel, als zelfs multinationals met zulke initiatieven komen.... 

Zoete aardappelburgers in herbruikbare verpakking 

Een nieuwe stap naar een circulaire economie

Ook de Ellen McArthur Foundation, een belangrijke partij als het om plasticstrategieën gaat, is enthousiast over het initiatief. Sander Defruyt, Lead of the New Plastics Economy initiative bij the Ellen MacArthur Foundation vertelt hierover: “We cannot simply recycle our way to a plastic waste free future. We need to eliminate the plastic we don’t need andinnovate so what we do need is circulated safely. New approaches that recognise the vital role of reuse and avoid the need for single-use plastic, like Loop, are a crucial step in the shift to a circular economy, where plastic never becomes waste or pollution.” 

Chocoladekoekjes in een blik ipv karton met plastic. Waarschijnlijk zit er overigens wél nog palmolie in... 

Multinationals en zero waste: yay or nay? 

Vanwege de schaal, slagkracht en grootte van de multinationals die zich aan het initiatief verbonden hebben (waaronder Douwe Egberts, Unilever, Nestle en Coca Cola) kan de impact enorm worden vergroot. Bovendien kan dit een mooie manier zijn om meer mensen te bereiken. Ook kunnen nu nog lastige dingen zoals luierrecycling meteen op grote schaal worden opgepikt. Het is natuurlijk mooi om deze producten te kopen als je geen alternatieven voorhanden hebt, en dit aan te vullen met (biologische) seizoensgroenten en -fruit. Vooralsnog wordt dit namelijk nog niet via Loop aangeboden. Een ander (terecht) kritiekpunt was dat Loop eigenlijk de show steelt met een concept dat al overal ter wereld door onafhankelijke kleine verpakkingsvrije supermarkten wordt opgepikt. Het grote verschil is natuurlijk dat de meeste verpakkingsvrije supermarkten ook een lokaal en biologisch aanbod hebben. Iets wat wij alleen maar toejuichen. Of het echte concurrentie wordt is dus nog even de vraag, maar dat je hier meer van gaat horen is vrijwel zeker.

Wat vind jij van dit nieuwe initiatief? 


Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz


You Might Also Like

3 reacties

  1. Ik vind het heel interessant! Alleen vraag ik me af of die leverdienst aan huis niet wat overdreven is dan... Dat zorgt namelijk voor weer meer leverbusjes op de baan, wat ook niet meteen groen is. Maar alvast een goed begin. Ik koop de meeste van die producten niet en denk ook niet dat ik ze verpakkingsvrij zou kopen, en al zeker niet aan huis zou laten leveren. Ik wacht nog wel ongeduldig tot Ben & Jerry's hier mee begint :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vindt dit een lastige situatie. Aan de ene kant is het goed dat zero waste mainstream wordt en op door een groot bedrijf als Unilever ingezet wordt, maar aan de andere kant roept dit alleenmaar "greenwashing" bij mij op. Hiermee zouden namelijk grote multinationals zoals Unilever meer macht krijgen, hun producten zitten dan wel in herbruikbare verpakkingen maar zit nogsteeds hetzelfde troep in, kleine zero waste ondernemingen verliezen klanten door de gemak dat loop biedt en door aan huis te bezorgen komt er nog meer vervuiling uit de transport sector....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De multinationals kunnen er niet meer omheen dat de consument dit steeds vaker wil. Ik heb zelf voor een ander initiatief gebeld met diverse grote producenten en een aantal van hun waren al bezig met dit soort initiatieven, terwijl ze het niet aan de grote klok hangen. Hoe meer bedrijven bewuster bezig gaan, hoe beter. Wie het ook is. De grote jongens of kleine initiatieven, het helpt allemaal. En als de groene initiatieven beter lopen, dan gaat de rest vanzelf weg. De consument heeft uiteindelijk het laatste woord.

    BeantwoordenVerwijderen

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl.

Facebook

Pinterest