Hoe zorgt de kledingindustrie voor klimaatverandering?

10:14


Over erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie hoor je (gelukkig) steeds meer informatie. Naar aanleiding van de ramp in Rana Plaza in Bangladesh, en de documentaire The True Cost, gingen bij veel mensen de ogen open. Maar tóch kopen we nog en masse kleding bij fast-fashionketens en is er eigenlijk niet echt veel veranderd... En dat terwijl de kledingindustrie niet alleen heel slecht is voor de mensen die er in werken, maar ook voor het klimaat! Sterker nog: kleding is de tweede grootste klimaatvervuiler.

Katoen: pesticideslurper en klimaatvernietiger

Zo. De kop liegt er niet om, maar helaas is het gewoon heel erg waar: katoen is hartstikke slecht voor het klimaat. Eerder (lees: in 2016) schreven we al een artikel over wat je niet wist over je katoenen shirt, naar aanleiding van het heldenboek The story of stuff. En ook in ons eigen boek kun je er meer over lezen. Maar een mooie aanvulling is de aflevering van ZEMBLA: 'Het prijskaartje van katoen' die afgelopen week op tv kwam. Hoewel de aflevering zelf niet superfijn is (lees: het is een soort knip- en plakstuk van een Franse aflevering, met een Nederlandse voice-over) is de informatie wél heel interessant. 

Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat in Oezbekistan ambtenaren en medisch personeel worden gedwongen om op de katoenplantages te werken; dwangarbeid voor volwassenen dus. Onder druk van mensenrechtenorganisaties hebben veel merken hierdoor katoen uit Oezbekistan geboycot, maar in de aflevering wordt al snel duidelijk dat het - simpelweg door het katoen niet te labelen - alsnog grootschalig gebruikt wordt, óók door de merken die een zogenaamde boycot hanteren. Bovendien is het niet verplicht om de land van herkomst op je shirt te zetten (het is wel illegaal om een verkeerd land neer te zetten, maar doordat katoen gemixt wordt is traceerbaarheid nauwelijks mogelijkheid), waardoor een 'Made in Italy'-shirt gewoon uit Oezbekistan kan komen. 



"Better" cotton initiative 

De Franse journaliste (de voice-over noemt haar de hele tijd 'de journalist' dus ik weet nog steeds niet hoe ze heet) ontdekt ook dat heel veel boeren zijn overgestapt op het zogenaamde BCI (Better Cotton Initiative) keurmerk, in plaats van het biologische GOTS-certificaat. Dit keurmerk wordt gebruikt door ontzettend veel grote ketens, waaronder Decathlon, C&A en Puma. Veel van deze merken zijn zelfs overgestapt van biologisch, naar BCI-katoen, laten twee grafieken in de aflevering zien. De reden? Voor de merken is het een simpele kostenkwestie: BCI is goedkoper. De boeren kunnen met BCI-katoen twee keer oogsten volgens de BCI-standaarden én mogen gewoon pesticiden gebruiken, dus ook zij zijn snel te overtuigen. Dat betekent namelijk meer opbrengst voor hen, maar het heeft natuurlijk desastreuze gevolgen voor het klimaat en is op de lange termijn een hele dure kwestie. Pesticiden zijn ontzettend slecht voor de natuur en doordat katoen zoveel water nodig heeft zorgt extra oogsten natuurlijk voor nog minder water. 

Een verloren meer


Dat het water zo belangrijk is in de katoenindustrie, wordt duidelijk in de documentaire van Stacey Dooley: Fashion's Dirty Secrets. Zij staat midden in het - voorheen - Aral-meer in Kazachstan en ziet een kale woestijnachtige vlakte met giftige stofwolken. Het meer is helemaal opgedroogd door de intensieve katoenteelt in de buurt - en dat in slechts een paar jaar tijd. De gevolgen zijn enorm: tonnen vis zijn verdwenen, bijna alle vegetatie is weg waardoor mensen ondervoed raken en er lopen nu kamelen op de plek waar vroeger 5 meter water stond. En dat allemaal vanwege ons goedkope t-shirt! 


Giftige brouwsels in de rivier 

In een ander deel van de docu reist Stacey mee met activisten in Indonesië, die zich hard maken voor het beschermen van de grootste en belangrijkste rivier in het land. Kledingfabrieken dumpen in die rivier giftige chemicaliën en kleurstoffen, waardoor het water enorm vervuild raakt. Op sommige plekken zie je de chemische reactie doordat het water aan het 'koken' is, of ineens een paarse of zwarte kleur heeft gekregen. Het ziet er bizar uit. In diezelfde rivier wassen mensen zichzelf, hun kleren en hun eten - en spelen kinderen. Hierdoor heeft bijna iedereen een huidaandoening in het gebied. De activisten proberen tevergeefs iets te veranderen, onder andere door de pijpleidingen die in de rivier uitkomen dicht te metselen met beton, maar dit is niet zonder risico. Ze moeten hun eigen leven ervoor op het spel zetten (net als de activiste die tegen dwangarbeid in Oezbekistan strijdt in de aflevering van ZEMBLA). 

De onwetende consument

In haar documentaire confronteert Stacey onwetende shoppers in Glasgow met hoeveel water er in hun kleding gaat. Ik denk dat veel mensen inmiddels ergens in hun achterhoofd wel weten dat een nieuw t-shirt van twee euro niet fair en onder goede omstandigheden is gemaakt, maar hoeveel water of chemicaliën er eigenlijk in zitten is een andere - onbelichte - kwestie. En dat merk je ook aan de reacties van de mensen op straat. 


Wat kunnen wij doen?

Hoewel ik al helemaal in dit onderwerp zit, vond ik het toch heel 'tof' om deze programma's te kijken, en ook de nieuwe serie 'Genaaid' staat nog op mijn lijstje. Ik merk bij mezelf dat hoe meer ik hierover te weten kom, hoe makkelijker het is om fast-fashion links te laten liggen. Sterker nog, in de afgelopen jaren heb ik geen enkele keer meer de drang gehad om een H&M of ZARA leeg te kopen! (In het begin van onze zero waste lifestyle was dit overigens niet zo, lees daarover meer in ons boek). En dat is ook eigenlijk de enige oplossing: wil je verandering? verander!  Laat je niet verleiden door (te) goedkope 'duurzame' producten met een BCI-label, maar kies bewust voor minder kleding van betere kwaliteit. Kijk ook eens naar minder water- en pesticide-intensieve materialen zoals bamboe, tencell of hennep. Dat kan tweedehands zijn, of van duurzame merken. Je vindt er genoeg info over op ons blog en als je vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd stellen! 

Heb jij de programma's ook gekeken? Of heb je op-, aanmerkingen, vragen of tips? Laat het ons vooral weten.

Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz


You Might Also Like

0 reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest