Duurzame spijkerbroeken (jeans met een verhaal)

06:23




Een spijkerbroeken hebben we waarschijnlijk allemaal in de kast hangen - en dat terwijl spijkerbroeken over het algemeen helemaal niet duurzaam zijn. Deze merken gaan op een creatieve manier met jouw (oude) jeans om. 


De By Kuyichi By Sympany jeans

Sympany, bekend van de textielcontainers, is een supertoffe samenwerking aangegaan met Kuyichi, het duurzame kledingmerk dat onder andere bij Nukuhiva te koop is. Samen lanceerden zij de BY SYMPANY BY KUYICHI jeans, waarbij 10% van de opbrengst van de gerecyclede jeans gebruikt zal worden om een 'power-up'-beweging te starten voor 30 jonge vrouwen in afgelegen gebieden in Malawi. De By Sympany By Kuyichi jeans is gemaakt met 20% vezels gewonnen uit oude weggegooide spijkerbroeken. Hierbij is gebruik gemaakt van zogenaamde 'postconsumer recycling'.  

Postconsument recycling is de meest uitdagende vorm van recycling, omdat de input aan vezels veel
gevarieerder is. Je weet nooit helemaal zeker wat er aan compositie in een kledingstuk zit. In de meeste spijkerbroeken is het percentage katoen heel hoog, waardoor denim heel geschikt is voor postconsument recycling. Van één oude spijkerbroek kan daardoor twee meter nieuwe hoogwaardige denimstof gemaakt worden die voor 20% bestaat uit gerecyclede vezels.

De eerste productie, met 1600 spijkerbroeken, bestaat dus uit 1150 versleten spijkerbroeken, die door het bedrijf Recover vervezeld werden. Fun fact: ik heb tijdens één van mijn eerste lezingen een shirt van Recover gekregen en draag die nog steeds bijna elke dag (als pyjamashirt, that's why).

Foto van Sympany By Kuyichi


Door 20% postconsument recyclede denim te gebruiken bespaar je zo’n 300 liter water per jeans: 60% minder water dan bij gewone jeans, en 0% afvalwater. Daarnaast wordt er 80% energie bespaard. De broek is overigens niet helemaal plasticvrij. Het naaigaren dat wordt gebruikt voor het in elkaar zetten van deze spijkerbroeken is gemaakt van 100% postconsument gerecycled PET polyester. De gebruikte plastic flessen worden tot naaigaren verwerkt door het merk Coats. Kuyichi is het eerste denimmerk wereldwijd dat 100% gerecycled PET polyester naaigaren gebruikt.

Wat verder nog wel leuk is om te weten:

  • De ritsen van YKK zijn gemaakt van metaal met een ‘brass’ finish en gerecycled polyester tape.
  • De patch is van jacron en gemaakt door Cadica. Jacron is een wasbaar papieren materiaal. De jacron patch vervangt de traditioneel leren patch op de spijkerbroek.
  • By Sympany By Kuyichi jeans zijn hardcore vegan en goedgekeurd door PETA. Er wordt in het hele maakproces geen gebruik gemaakt van dierlijke stoffen.

De MUD jeans x Growthinkers jeans

Een andere duurzame samenwerking is die van Mud Jeans en Jelle van Growthinkers. Onder het motto 'saved by minimalism' zijn 300 broeken met een schoonheidsfoutje van de vuilnisbelt gered. Een grijze (skinny) jeans is geupcycled met een afbeelding van een zak op de achterkant waarop 'saved by minimalism' geborduurd staat. Aan de onderkant van de broek staat een borduursel met 'keep on growing' erop. 



300 jeans met kleine schoonheidsfoutjes die bij fast fashion bedrijven meteen verbrand zouden worden. Een samenwerking met MUD Jeans groeide uit tot een limited edition jeans: saved by minimalism. De grijze jeans werden geupcycled, geïnspireerd op drie mindsets. Deze drie mindsets zijn onze hoop voor de toekomst, want we geloven dat hoop de wereld kan veranderen.⠀ ⠀ "Growing as a person is about not competing and being free. Not chasing for more but being grateful for what you have."⠀ ⠀ the growth mindset⠀ Aan de onderkant van de jeans staat een quote: keep on growing. The growth mindset staat voor nieuwe dingen leren en doen, ook al is dat niet altijd even makkelijk. Persoonlijke groei is waar ik mee in contact kwam in Brazilië toen ik het boek ‘Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill las. Dat boek heeft me aangezet om mijn angsten in het gezicht te kijken, waar ik over schrijf in mijn boek ‘Verlangen naar minder’.⠀ ⠀ the minimalist mindset⠀ De achterzakken hebben we weggehaald, met een link naar het minimalisme. As long as we play the ‘more’ game, we are playing the wrong game. Why not stay flexible & small? Play the ‘better’ and ‘enough’ game. Vraag jezelf af: Wat is genoeg? Heb ik het echt nodig? Voegt het waarde toe? Waarom wil ik dit hebben? Sluit dit aan bij mijn waarden? ⠀ the sustainable mindset⠀ The ‘more’ game is killing the planet. Save it. Vraag jezelf af, waar kan ik in investeren, kan ik afstand doen van bedrijven die nog steeds investeren in niet duurzame projecten zoals fossiele energie en waar kan ik investeren in bedrijven die een verandering willen maken?⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Let’s refuse, reuse, recycle, upcycle, reduce, share and save our stuff, food, transport, living and energy to reduce our impact.⠀ ⠀ Benieuwd naar de jeans? Check link in bio.⠀ ⠀ #mudjeans #upcycling #mindset #collab #growthinkers
A post shared by GROWTHINKERS (@growthinkers) on


Duurzame jeansmerken

En natuurlijk zijn er ook een aantal jeansmerken waar je met een gerust(er) hart kunt kopen. 
  • Kings of Indigo
  • MUD jeans 
  • Nudie Jeans 
  • Monkee Genes 
  • Sommige broeken van Levi's 
  • Sommige broeken van GStar 
Zelf hebben we overigens geen hele kast vol met duurzame jeans. Mijn manier om aan een perfecte spijkerbroek te komen is nog altijd de kringloop. Dat kost soms máánden zoekwerk (want niemand doet natuurlijk zijn favoriete zwarte skinnyjeans weg!) maar heeft me wel al heel wat fijne spijkerbroeken opgeleverd. Het extra voordeel is dan namelijk: je hoeft hem niet in te lopen!



Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz


Headeroto via Unsplash

You Might Also Like

0 reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest