We maken ons zorgen over zero waste (en dit is waarom)

19:21



De aandacht voor zero waste is énorm toegenomen als je het vergelijkt met een paar jaar geleden. En dat is natuurlijk ontzettend tof! Maar het brengt ook wat zorgen met zich mee. Want wat verstaan we eigenlijk nog onder 'zero waste'? En hoe zorgen we ervoor dat het geen gekaapt begrip wordt door slimme marketeers? Een moment om even ons hart te luchten. 


Gisteravond had ik weer plafonddienst. (of, om het in de woorden van onze volszanger te verwoorden: "Ik ben nog wakker en ik staar naar het plafond. En ik denk aan de dag lang geleden begon". Want wow, wat er zich online had ontwikkeld was iets waar ik niet op gerekend had. Ik ontdekte dat de Action, ja die supervoordeelwinkel met troep, bamboe tandenborstels verkoopt voor 0,47.

Dat is inclusief BTW. Zeven-en-veertig cent. Hoe dan? Ik merkte dat het me trof: het was het tiende voorbeeld van greenwashing dat ik afgelopen week online tegen ben gekomen. Maar wat nog bizarder was: mensen begonnen óns erop aan te vallen dat we dit - dat dit greenwashing is - deelden. We zouden arrogant en elitair zijn. Sorry?

Hoezo is een tandenborstel van 47 cent greenwashing? 

Maar hoezo is het erg? Het is dan toch beter voor mensen met een klein budget? Nee, dat legden we eerder al uit in een artikel. Je kunt óók kiezen voor kwaliteitsproducten van echt goede merken die een duurzame toekomst voor zich zien, als je een klein budget hebt. Is het dan puur het product? Nee, ook dat niet. De tandenborstel is qua samenstelling (voor zover te onderzoeken is) hetzelfde als de meeste bamboe borstels op de markt. Maar een product is meer dan het materiaal alleen, als je het ons vraagt. Het wordt ergens, op een manier, geproduceerd, verzonden en vermarkt. En daar zit het hem in. Zero waste is niet alleen wat er wel of niet in je afvalbak zit. Het is een duurzame levensstijl, waarbij je afval als paraplu of kapstok kunt gebruiken. 

Deze foto maakte ik in de winkel waar de bamboe tandenborstel verkocht werd. Echt duurzaam, je weet zelf. 


Iemand betaalt de prijs, en jij bent het niet

En dan die prijs. zevenenveertig cent.  Dat is ongeveer 39 cent exclusief BTW. Laten we aanhouden dat er een marge van 40% op zit (wat véél hoger is dan bij duurzame producten) dan verdient het merk 23 cent per tandenborstel. Kun je nagaan hoeveel de producent (in China) er aan overhoudt... Om daarvan je huur, elektriciteit, verzekeringen, personeel etc. te betalen moet je wel héél veel tandenborstels verkopen. Sterker nog; voor 47 cent kunnen wij onze tandenborstels in onze winkel niet eens inkopen. 

Ik sprak erover met iemand die zelf bamboe tandenborstels produceert. Hij was ook benaderd door deze partij, maar gaf aan dat de waarden van dat bedrijf zó anders waren (snelle winst, trends en hypes) dat hij er niet mee samen wilde werken. Dat zegt wel wat, want het had een megadeal kunnen zijn qua volume. Je kunt hierbij eigenlijk een vergelijking maken met (te) goedkope mode: iemand betaalt daarvoor de prijs. En als jij het niet bent, omdat je een shirt voor 3 euro koopt, dan is het waarschijnlijk iemand aan de andere kant van de wereld, die het minder voor het zeggen heeft. En door dit te kopen verander je grote bedrijven ook niet 'van binnenuit'. Als namelijk 2 dagen later plastic knetterballen de trend worden, worden die massaal ingekocht. Het gaat niet om wát er verkocht wordt, maar hoe snel en voor welke winst. Niet toekomstbestendig dus. 

Wij zijn blijkbaar arrogant

Goed, dat besloten we dus te delen. Zoals we wel meer dingen delen waar we ons zorgen over maken. Niet in zoveel woorden, want op social media is alles vluchtig - en ik vind het stiekem al heel knap dat je dit artikel tot zo ver leest ;) Yay you! En wat er toen gebeurde... daar viel mijn mond van verbazing van open. Want, hoewel ik had verwacht dat er reacties kwamen, gebeurde er iets raars. Mensen vielen niet over de inhoud van het bericht, maar over ons. En dat was niet mals. We zouden arrogant zijn, elitair, ecosnobisten... En via privéberichten nog wel meer, wat ik niet eens wil delen. 



We maken ons zorgen over zero waste

Voor ik het wist zaten we de hele vrijdagavond comments te beantwoorden, te reageren op mensen die ons aanspraken alsof we een kleuter zijn en manieren te zoeken om ons standpunt in een breder perspectief te plaatsen. En toen knapte er iets. Want wácht even... Er gaat iets mis. Waarom mogen mensen - volgens henzelf - zomaar alles tegen ons zeggen? (Geloof me, we krijgen dagelijks shit over ons heen. En dat is vaak iets wat ze ons vast niet in ons gezicht durven te zeggen. Hoewel, dat gebeurt ook. In de winkel. Wekelijks.). 

En waarom mogen wij tegelijkertijd dan niet kritiek uiten, iets in de spotlight zetten, waar we het fundamenteel mee oneens zijn. Zoals greenwashing bij bedrijven. Mijn vriend vroeg: "Had je dan geen reacties verwacht?". Jawel, maar over het onderwerp, de prijs, budget... Niet over onszelf. 

En daar maken we ons zorgen over. Wat gebeurt er als je niet meer kritisch mag zijn? Als je persoonlijk wordt aangevallen ("Je bent arrogant. Je bent elitair") op iets wat niet persoonlijk is (Greenwashing bij bedrijven). Kun je dan überhaupt nog een eerlijke discussie voeren? 

Mensen blijven mensen

Tegelijkertijd vond ik het ook mooi dat dit me zo trof en dat ik hier (te) veel uur aan besteedde. Het wakkert het vlammetje weer aan, en laat zien dat ik écht geef om een eerlijke en duurzame wereld. Wanneer je online je missie en visie. verspreidt, kunnen mensen kiezen om je te volgen. Of bewust niet. Maar helaas kunnen wij niet kiezen of we dit soort comments ontvangen of niet. Als je het niet eens bent met wat wij vinden is de makkelijkste oplossing ontvolgen of een normale reactie geven. Maar uitschelden of denigreren is echt niet oké. Nooit. Om geen enkel onderwerp.  

Support your local hero

Gelukkig kwam er, toen ik met hartkloppingen op de bank zat, een persoonlijk berichtje binnen. Van iemand die ons juist even wilde supporten. "Ze voelen zich erg aangesproken terwijl jullie gewoon staan voor je idealen en daar altijd heel duidelijk in zijn (...) We leven gewoon in een gekke maatschappij, waarin nog heel veel te verbeteren valt en oogkleppen af moeten.". Voor het eerst in uren voelde ik opluchting. Gelukkig. De wereld was zo gek nog niet. Want hoewel het even leek alsof iedereen blind was voor het grotere plaatje, zijn er gelukkig ook nog heel veel mensen die wél bewust kiezen waar ze hun geld, tijd of aandacht wel (of juist niet) aan besteden. 

En dát zijn de mensen die voor échte duurzame verandering gaan zorgen. Daar zijn we van overtuigd. Mocht jij er nou zo eentje zijn, dan grijpen we meteen de mogelijkheid aan om je even wat positiviteit te geven: je bent je eigen lokale held en you rock.  Je kop boven het maaiveld uitsteken is niet makkelijk. Héél veel respect voor alle activisten, op welk gebied dan ook, dit dagelijks doen. Hoe groot of klein ook. Jullie (kat/klein)kinderen zullen je dankbaar zijn. 

Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/smir.store en Twitter: @JessieAnz






You Might Also Like

5 reacties

  1. Nicky en Jessie, Yay you!: voor het zo openhartig durven zijn, voor het staan voor jullie eigen mening, voor het delen van wat jullie denken dat goed is voor deze wereld, voor het aankaarten van lastige onderwerpen. Kortom: for being you!

    Het gebeurt mij zo vaak dat dat ik nog verbaasd ben over dit soort dingen en roep “Maar dat is toch logisch! Waarom ziet niet iedereen dit?”. Wat mij dan helpt/geruststelt is het volgende: Ik ben er namelijk van overtuigd dat elk mens een bubbel om zich heen heeft gecreëerd. Die bubbel bestaat uit de mensen, tv-programma's, boeken, tijdschriften, kranten, social media kanalen, mode, etc waardoor jij je laat informeren, inspireren en beïnvloeden. In jouw bubbel lijkt 90% van de mensen (en de dingen) hetzelfde te denken (en te zijn) als jij. Maar jouw bubbel bestaat uit slechts 10% van de totale groep (aan mensen, boeken, meningen, etc). Dat betekent dat hoe jij de dingen ziet per definitie niet overeenkomt met hoe 90% van de mensen het ziet.

    De mensen die zo reageren zijn zich vermoedelijk van geen kwaad bewust, want in hun bubbel is het juist fijn dat dingen zo goedkoop zijn en dat dankzij deze winkels ‘groen doen’ ook voor hen een optie is geworden. Een botsing van bubbels dus ☹ Oftewel; 90% stront over je heen, 10% applaus. Voor mij relativeert deze denkwijze altijd enorm… (yeah, I know – als je er middenin zit dan voelt dat helemaal niet zo en ik schiet ook telkens weer in de ‘ja maar hallo!’ modus, anders zat ik deze reactie niet te typen).

    Maar het blijft een feit*: zo jammer hoe lomp* mensen kunnen zijn. Aan die mensen: Hallo, er zitten mensen van vlees en bloed achter een website/social account/merk hoor! Je mag het absoluut oneens zijn en dat mag je ook vertellen, maar wees wel respectvol*!

    * zeggende vanuit mijn bubbel 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig (be)geschreven. Ben altijd blij met jullie uitleg, want ik vind het soms nog best lastig om te navigeren tussen verantwoorde keuzes, budget en greenwashing. Het is niet altijd mogelijk om die verantwoorde keuzes te maken die je zou willen. Kleine stapjes en elke goede stapt helpt denk ik dan maar. Mijn mond valt open van verbazing als ik lees wat voor reacties jullie krijgen. Social media is een raar fenomeen. Blijf doen wat jullie doen en samen maken we de wereld een stukje beter! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt!! Ik heb veel aan jullie opmerkingen en posts omdat ik het nog niet altijd "zie" (zoals de greenwashing). Het helpt me enorm en zo leer ik echt onderscheid te maken. Ik vind jullie inspirerend en eerlijk. Laat je niet te veel ontmoedigen, jullie hebben echt goede invloed. Misschien juist omdat jullie goed bezig zijn krijgen jullie commentaar, de kift zei mn moeder vroeger. Vergeet niet dat jullie veel volgers hebben zoals ik die niet de kennis of het inzicht hebben die jullie wel hebben en daarom zo gebaat zijn bij jullie opmerkingen.
    Veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Go girls!! :) Ik ben trots op jullie. Laat je vooral niet gek maken door die lui!

    BeantwoordenVerwijderen

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl.

Facebook

Pinterest