Wie heeft jouw kleding gemaakt? #fashionrevolution

14:55


Onze Instagram tijdlijnen staan deze week vol met foto's van kleding. Niet zo gek, want het is Fashion Revolution Week. Elk jaar wordt de ramp in Rana Plaza op 24 april 2013 herdacht door een week lang stil te staan bij de mensen die onze kleding maken. Met de hashtags #whomademyclothes en #Imadeyourclothes worden bedrijven en consumenten bewust gemaakt van de wereld achter hun jurk of spijkerbroek. En dat is hard nodig, want de arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken zijn namelijk nog lang niet altijd goed (meestal niet zelfs). 

Hoe zat het ook alweer met Rana Plaza?

Rana Plaza is de naam van een gebouw in Bangladesh waar enkele textielfabrieken in gehuisvest waren. Het gebouw was hier eigenlijk niet voor bestemd en de zware machines en trillingen die ze veroorzaakten maakten het een onveilige situatie. Op 23 april 2013 waren er scheuren zichtbaar, waarna de banken en winkels hun deuren sloten. De textielfabrieken riepen hun personeel wel op om te komen werken (er werd zelfs gedreigd om salaris in te houden als mensen niet kwamen), vandaar dat er tijdens de ramp voornamelijk textielarbeiders aanwezig waren. Rana Plaza stortte op 24 april in waarbij meer dan 1100 mensen omkwamen en nog veel meer mensen gewond raakten. Onder hen waren veel vrouwen en kinderen. Het is de dodelijkste ramp ooit in een textielfabriek. De ramp volgde op een hele reeks aan incidenten en ongelukken en leidde tot protesten tegen de slechte arbeidsomstandigheden (en kinderarbeid) in veel kledingfabrieken - ook internationaal.



We need a fashion revolution - kies voor Slow Fashion

Naast alle fast fashion (mode die gemaakt is om kort mee te gaan, 'wegwerpkleding' eigenlijk, gemaakt voor één seizoen, denk hierbij aan de grote winkelketens die bijna elke week een nieuwe collectie hebben) is er gelukkig ook steeds meer verantwoorde kleding te vinden. We schreven eerder al een post over onze favoriete duurzame merken, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. 
De Fashion Revolution Week is niet bedoeld om nieuwe kleding te kopen (maar als je een verantwoorde outfit wil shoppen is dit natuurlijk wel een goed moment!). Het is bedoeld om bewustwording te creëeren. Dus mail, bel, social-media-stalk het merk van je favoriete kledingstuk en vraag ze 'Who made my clothes?', vraag om uitleg over de arbeidsomstandigheden en laat ze zien dat je daar waarde aan hecht. Elk jaar doen duizenden mensen dit en dat heeft er onder andere toe geleid dat Bangladesh het minimumloon voor textielwerkers verhoogd heeft. 

Duurzame kleding

Naast de slechte arbeidsomstandigheden en lage lonen, wordt er tijdens Fashion Revolution Week ook stilgestaan bij alle andere issues die schuilgaan achter (fast) fashion. Denk daarbij aan milieuvervuiling, CO2-uitstoot en waterverspilling en -vervuiling. Merken die actief bezig zijn met duurzaamheid kijken gelukkig vaak naar al deze aspecten: van een eerlijk loon voor de katoenplukker, via goede omstandigheden voor de textielarbeider tot het vermijden van giftige of schadelijke stoffen in het productieproces. Dingen die wij heel belangrijk vinden als we nieuwe kleding kopen (ook al kiezen we nog vaker voor tweedehands).

Doe jij mee met de Fashion Revolution Week?

Liefs,
Nicky & Jessie

Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz

You Might Also Like

0 reacties

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Facebook

Pinterest