3x cadeautips van onze favoriete zero waste ondernemers

08:02


Deze periode staat natuurlijk in het teken van cadeaus. Toen ik (J) afgelopen week door de winkelstraat in Rotterdam liep (een grote fout kan ik je vertellen) merkte ik maar één ding: HET. WAS. DRUK! Niet alleen qua mensen, maar ook qua sfeer. Iedereen liep als een malloot door de straten met tassen van grote ketens en warenhuizen. Om me heen hoorde ik alleen maar gesnauw van koppels die het niet eens met elkaar waren (om de meest onbenullige dingen) en het stressniveau was letterlijk te ruiken. Dit kan toch niet de essentie van de feestdagen zijn? 

Afgelopen week verscheen ons artikel op Bedrock Magazine over zero waste cadeaus. We raden je zéker aan om dat artikeltje even te lezen voor wat cadeau-inspiratie, maar willen je in deze blogpost ook kennis laten maken met drie van onze favoriete zero waste ondernemers. Als blogger, en eigenaren van A new zero, komen we met heel veel ondernemende mensen in aanraking. Sommige van die ondernemers blijven je extra goed bij; omdat ze gewoon heel aardig zijn, een goed idee hebben of écht hebben nagedacht over een probleem. Vandaag showen we je daarom graag de producten van RUIK, GreenStory en Tulper. 

Een oneindig notitieboek

Yagmur, één van de founders van GreenStory, is stiekem één van onze grote inspiratiebronnen (we weten dat je dit leest en menen het echt!). Ze zet zich in voor een duurzamere wereld én is ondertussen druk bezig om diversiteit in de duurzaamheidssector zichtbaar te maken. Al vanaf het begin van óns duurzaamheidsproject (die begon met het opzetten van onze vereniging Opgemärkt) zijn we bij elkaars ideeën betrokken. Yagmur begon met ondernemen toen ze als student nergens duurzame kantoorartikelen kon vinden, en verkocht onder andere printerpapier, hervulbare whiteboardstiften en boekjes van algenpapier. Inmiddels heeft ze haar bedrijf een nieuwe naam én missie gegeven: geen papier meer verspillen door uitwisbare notitieboeken te maken (zoals deze, maar dan anders). 
Dit doet GreenStory met hun GreenBook: een whiteboardnotebook met uitwisbare pagina's en een hervulbare whiteboardstift. De boekjes zijn geproduceerd in Europa, met oog voor het klimaat, mens en milieu. De GreenBooks kun je helemaal zelf samenstellen; met je eigen pagina's bijvoorbeeld. Alle pagina's kun je uit het boekje halen en er weer in doen: precies op de plek waar jij dat wilt. Er zijn verschillende keuzes, waaronder een jaarplanner, maandplanner, tijdplanner, projectplanner, habit tracker en nutrition planner. Daarnaast kun je ook 'creatieve pagina's' aan je GreenBook toevoegen, zoals een ruitje, dot (voor alle bullet journallers!) of grid.

Een zero waste parfum

Ook Boye en Noëlle zijn voor ons een groot voorbeeld. Niet alleen omdat ze broer en zus zijn (wij geloven natuurlijk als geen ander in de kracht van samenwerken met je zus(je) ;)) maar ook omdat ze gewoon een supertof bedrijf hebben opgezet: RUIK. Samen maken ze 100% plantaardige parfums, gemaakt van restmaterialen. Het eerste parfum van RUIK heette VERSCHIL en was gemaakt van sinaasappelschillen, maar hun tweede parfum is wat ons betreft écht een treffer: DEN. Dit parfum is namelijk gemaakt van de 90-jaar oude Kerstboom op de Dam. Normaal gesproken wordt de Kerstboom na de Feestdagen versnipperd, maar nu wisten deze ondernemers de boom te redden en er een parfum van te maken. Hoe tof is dat?

Iedereen in ons huis is fan; óók Joeri. En dat is mooi, want de parfums van Ruik zijn allemaal unisex. Handig om te geven aan zowel je oom als tante dus. Op de foto zie je een sample van het parfum dat we kregen om te testen; het echte flesje is ontzettend mooi vormgegeven: voor het eerst is het buisje in het flesje gebogen (in de vorm van het logo van Ruik) en de doppen zijn gemaakt van, hoe kan het ook anders, de stam van de Kerstboom.
Op de foto zie je een sample van DEN. Deze is 2 ml en kost €7

Refill to fulfill

Tenslotte willen we je graag voorstellen aan Richard; het gezicht achter Retulp. Richard begon zijn ondernemersavontuur in 2015, toen hij het verhaal van Boyan Slat hoorde. Hij wilde, net als Boyan, iets doen aan de plasticsoep en besloot daarom voor zichzelf te beginnen. Met Retulp (voorheen Tulper) wil Richard hergebruik bevorderen. Daarom maakt hij stevige flessen die je overal kunt vullen én doneert hij voor iedere verkochte drinkfles 1000 liter schoon drinkwater aan ontwikkelingsprojecten. 


De nieuwste collectie is om te smullen: denk aan pastelkleurtjes, RVS en Bamboe. Wij waren zelfs zó fan van de flessen dat we er zelf, in samenwerking met Richard, een aantal hebben laten bedrukken. Je kunt deze fles met opdruk via de webshop van Opgemärkt kopen. Voor de andere flessen, waaronder de thermosfles op de foto kun je terecht bij onder andere WAAR en diverse vestigingen van Ekoplaza. 


Kende je deze drie merken al? En krijgen ze een plekje op jouw verlanglijst of shopping list?

Liefs,
Nicky & Jessie
Iets te vertellen? Laat een reactie achter (leuk!) of mail
Volg ons op Facebook: facebook.com/hetzerowasteproject/
Volg Nicky op Instagram: instagram.com/hetzerowasteproject en Twitter: @Nickyemmajohn
Volg Jessie op Instagram: instagram.com/anewzero en Twitter: @JessieAnz

You Might Also Like

3 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook