Zero waste vakantie: vervoer

06:56


Terwijl het buiten nonstop blijft regenen denk ik terug aan mijn vakantie, die eigenlijk pas twee dagen over is maar nu al wéken geleden lijkt. Eerder schreef ik al hoe ik deze vakantie (twee weken in Frankrijk) zero waste voorbereidde. Vandaag laat ik graag zien hoe we zo duurzaam mogelijk probeerden te reizen. En dat was niet altijd even fijn. 

Een station zonder trein
Het makkelijke van een vakantiebestemming dicht bij huis is natuurlijk dat je (bijna) altijd duurzaam op de plek van bestemming kunt komen. Toen we besloten waar onze sustainable vakantie heen ging was de keuze dan ook snel gemaakt: Frankrijk! Naast een paar dagen in Parijs (de Thalys brengt je er vanaf Amsterdam in 3,5 uur heen) gingen we door naar Bretagne en de Pays de la Loire. Twee ongelooflijk mooie én veelzijdige regio's. 

Vooraf had ik de belangrijkste treinroutes al uitgezocht. Je kunt het beste bestemmingen zoeken waar een TGV of intercity rijdt, zodat je niet gebonden bent aan de ene trein per dag die langs het kleine stationnetje tuft (dit zeg ik uit ervaring, want wij hadden daar een klein inschattingsfoutje gemaakt. Vervolgens stonden we om 7.30 op het station om onze trein te halen en dat geeft géén vakantiegevoel!). Het makkelijkst is om te kijken naar de spoorkaarten van de grootste vervoersmaatschappij in het land. In Frankrijk kun je de (Nederlandstalige!) site van SNCF raadplegen: Voyages-SNCF. In Duitsland is de site van DB heel handig (er is hiervan ook een iets minder uitgebreide Nederlandstalige versie beschikbaar) - die ook internationale reizen checkt.  Ook op de site van Interrail staan de treinverbindingen van Europa overzichtelijk op een kaart.



Regionale 9292
In Frankrijk wordt het treinverkeer niet alleen nationaal (SNCF) maar ook lokaal geregeld, net als in Nederland. Per regio checkte ik de regionale '9292' app: in Bretagne is BreizhGo heel handig en in Sarthe kun je gebruik maken van Destineo. In Parijs kun je de RATP app raadplegen om alle metrolijnen te checken. Bijna iedere vervoerder heeft wel een app, waarop je vaak offline de spoorkaarten kunt zien. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van de OV-functie op Google Maps, maar deze werkt niet altijd even goed. Vooraf even een appje downloaden is dus veel handiger! Daarnaast keken we - heel oldschool - op het station in spoorboekjes of maakten we een foto van de vertrekstaten, zodat we ook zonder internet wisten hoe laat de trein ging.

Check the cheapness!
Om je in de buurt te verplaatsen kun je natuurlijk besluiten om te wandelen, maar omdat dit vaak best veel tijd kost besloten we fietsen te huren. Voor €15 per dag hadden we een toffe retrofiets met drie versnellingen. In Bretagne hadden we de pech dat het station én de camping op een andere berg lagen, waardoor we eerst naar beneden roetsjten en vervolgens weer omhoog moesten klimmen. Meteen een goede workout natuurlijk! Even overwogen we om toch een auto te huren (om 7.00 een berg beklimmen is niet mijn favoriete bezigheid), maar toen we even checkten hoe duur dat was waren we snel om: fietsen is gezonder, duurzamer én (niet onbelangrijk) een stuk goedkoper. Bovendien hoefden we nergens parkeergeld te betalen of te zoeken naar een plekje.

Het was nog goedkoper geweest als we onze eigen vouwfietsen mee hadden genomen. Vouwfietsen mogen gratis mee in de Thalys, TGV en TERtreinen. Achteraf zijn we toch blij dat we dit niet hebben gedaan; niet alleen omdat het bergachtige landschap niet echt vouwfietsproof was, maar ook omdat Fransen met zíék veel koffers reizen en we dan dus altijd hadden moeten vechten voor een plekje voor onze vouwfiets in de trein. Ze moeten overigens vervoerd worden in een tas, dus als je van plan bent om er één mee te nemen houd hier dan rekening mee! In Roemenië en Hongarije hebben we helemaal geen fietsen gebruikt, maar overal gelopen. Omdat we dit jaar wilden kamperen (en campings vaak verder weg liggen dan hostels/hotels) was het een must, maar het is dus zeker niet altijd nodig. 

Bij een balie van SNCF (op de grotere stations) kun je bovendien een Carte Jeune (t/m 26 jaar, ongeacht je nationaliteit) kopen waardoor je ook op je treinreizen echt kunt besparen: voor vijftig euro pp koop je een kaart, waarmee je op al je treinreizen korting krijgt. Buiten de spits krijg je 50% korting en ook bij last-minutes ben je gegarandeerd 25% goedkoper uit. De kaart is een jaar geldig, maar wij hebben de aanschafwaarde er deze vakantie al ruim voldoende uitgehaald. Bovendien krijg je korting op autohuur (mocht je dat toch willen doen) en andere voordelen waar we geen gebruik van hebben gemaakt. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik nu nóg een reden heb om terug te gaan; mijn kaart is immers een jaar geldig! 


Comfort vs CO2
Zie je de brug op de bovenstaande foto? Daar zijn we in de stromende regen overheen gefietst (zonder jas) om naar de biologische supermarkt met bulkbins te gaan. Natuurlijk vraag ik me achteraf af waarom ik in hemelsnaam dacht dat dat een goed idee was, maar hé het was wél milieuvriendelijk én leverde ons een goed verhaal op! Natuurlijk is het niet altijd chill om afhankelijk te zijn van treinen die niet rijden en ontbrekende voetpaden langs een autoweg, maar ik verzeker je dat nadenken over duurzaam vervoer écht een goed gevoel geeft en waarde kan toevoegen aan je vakantie. Zo ontdekten we picknickplekjes die we anders nooit bereikt hadden en konden we extra veel crêpes eten omdat we de calorieën er toch wel af zouden fietsen. Klinkt ineens een stuk aantrekkelijker dan een CO2-uitstotende 4x4 nietwaar? ;) 
Everywhere, everytime
Natuurlijk is het niet altijd makkelijk om Co2-neutraal op de bestemming te komen (sommige treinen rijden bovendien op diesel en zijn dus minder duurzaam dan andere), maar eigenlijk kun je overal wel duurzaam uit de voeten. Natuurlijk moet je soms wat creatiever zijn (zeker als je wilt kamperen), maar het lukt eigenlijk altijd! 
Hier hebben zijn we zonder vliegtuig of auto heengeweest: 
  • Frankrijk (o.a. Parijs, Dinan, Nantes, Vannes, Rennes, St. Malo en minidorpjes)
  • Duitsland (o.a. Berlijn, Keulen)
  • België (o.a. Brussel en Antwerpen, maar ook een afgelegen camping in Wallonië - hoewel me dat wel een keer 9 uur reistijd heeft gekost)
  • Denemarken (Kopenhagen - Citynightline)
  • Hongarije (vanuit Roemenië)
Hier zijn we heengevlogen en hebben we vervolgens alleen gelopen of de trein/bus gepakt:
  • Roemenië (Transylvanië - minidorpjes en zelfs een natuurgebied)
  • Portugal (o.a. Lissabon, Sintra)
  • Zweden (o.a. Stockholm, Malmö, Götenborg en de toffe Inlandsbanenroute)
  • Malta
  • Kanaaleilanden (Jersey, Guernsey en het autoloze Sark)
  • Engeland
  • Italië (o.a. Rome, Pisa, Lucca, Florence)

Ga jij altijd met de auto op vakantie? Of pak je nooit meer het vliegtuig? We zijn benieuwd naar jouw duurzame reisoverwegingen!






You Might Also Like

6 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook